Unge og forskere tog sølvpapirshatten på for at blive klogere på fake news

Science café. Foto: Peter Lübben

Var Covid-19 vaccinen skyld i Christian Eriksens hjertestop? Spiser vi i gennemsnit fire edderkopper hver nat? Havde eliteforskeren Milena Penkowa, der snød med rotteforsøg, en affære med den tidligere forskningsminister Helge Sander? Eller var han i virkeligheden hendes hemmelige far? 

Dette var blot nogle af de eksempler på fake news, der blev bragt på banen, da 180 unge fra Akademiet for Talentfulde Unge | Midt (ATU) diskuterede fake news med forskere ved Sommer camp den 30. juni på Herning Gymnasium. Bag dagen stod forskningsprojektet ”Giv de unge ordet”, der ville sætte fokus på, hvordan unge kan navigere i et komplekst medie- og nyhedslandskab.  

”Hele situationen omkring corona har skabt yderligere grobund for mange falske nyheder og konspirationsteorier. De unge skal kunne navigere i et komplekst netværk af medier og platforme, og de skal kunne forholde sig kritisk til de nyheder, de møder. Det ville vi gerne hjælpe dem med gennem debatter, workshop og science caféer”
Ulrik Bak Kirk
projektleder, De Unge Ordet
”Jeg tager med mig, at fake news er noget, som kan få meget opmærksomhed, og derfor skal man forholde sig kritisk til, hvad det er man læser, og om det er rigtigt.”

”Jeg har fået nye strategier til at navigerer i fake news samt fundet ud af, at alle kan ryge i fælden.”
ATU'ere
Om læringer fra dagen, Feedback survey
Paneldebat
Paneldebat. Foto: Peter Lübben

Alle kan falde for fake news – også forskere og journalister 

Dagen startede med en paneldebat med forskere og journalister, der diskuterede hvilket ansvar medier, forskere og borgere har i forhold til fake news. Linda Greve, formidlingschef ved Science Museerne ved Aarhus Universitet (AU) førte an med at konstatere, at ”vi alle sammen kan falde for fake news” og bad paneldeltagerne fortælle om, de falske nyheder de selv var hoppet på (nogle af disse kan du se øverst i denne artikel).

Herefter diskuterede de, hvad aktører i samfundsdebatten burde gøre for at undgå fake news. Der blev bl.a. peget på, at forskerne skal tage ansvar for at formidle mere om deres forskning og stille op i en bred række af medier. Samtidigt skal forskerne være ærlige om den usikkerhed, der er i deres resultater og synliggøre de metoder de har anvendt samt deres begrænsninger. På den anden side oplevede forskerne, at journalister ofte i forvejen har en dagsorden, når de kontaktes for interviews. Derfor mente de, at journalisterne bør være mere interesserede i at undersøge nuancerne og andre vinkler end dem, de på forhånd har planlagt som en del af deres historier. Der blev også opfordret til, at journalisterne skal huske at dække flere ekspertkilder og interessere sig mere dybdegående for, hvad forskerne arbejder med (se videnskab.dk’s råd til journalister om fake news).  

Hvad kan du selv gøre?
I forhold til hvad man som borger selv kan gøre for at undgå at hoppe på fake news var budskabet fra panelet, at man må forholde sig kritisk til alt, hvad man læser – og det gælder også de studier og undersøgelser man bliver præsenteret for som forskning. Vær opmærksom på, at alle historier i medierne har en vinkel og undersøg om de forskere, der citeres, er uvildige og om deres resultater er baserede på peer-reviewed forskning, som er blevet undersøgt af andre forskere i forbindelse med publicering i videnskabelige tidsskrifter. 

I panelet deltog: Christian Suhr (lektor ved Institut for Antropologi, AU), Anne Ringgaard (journalist ved videnskab.dk), Dorte Rytter (lektor ved Institut for Folkesundhed, AU) og Kristian Hvidtfelt Nielsen (lektor ved Center for Videnskabsstudier, AU). 

Efter paneldebatten deltog de unge i en række forskellige workshops, hvor de selv kunne prøve kræfter med formidling af forskning og nyheder, analyse af politiker tweets og produktion af en podcast om temadagen (se program og billeder nederst). 

”Man har virkelig lært at være kildekritisk på en anden måde end den, som man lærer om i undervisningen. Derudover var den case, vi blev sat på også noget, som vi kunne bruge i fremtiden når vi skal gennemtjekke rapporter.”
ATU'ere
Workshop 3 om konstruktive nyheder, Feedback survey
”Det var spændende og skræmmende, hvor meget mere spændende fake news er i forhold til "den sande/hele historie"
ATU'ere
Workshop 6 om vaccineskepsis, Feedback survey

Video: Kristian Dahlmann Oddershede og Mathias Sejerkilde, ATU alumner

Science caféer og dialog om forskning 

Eftermiddagen bød på en række mindre ”Science caféer”, hvor de unge kunne komme i en mere uformel dialog med de forskere og eksperter, som de havde mødt gennem dagen. Rammen for cafeerne foregik rundt omkring på Herning Gymnasium i sofaer, cafébords-opstillinger eller udendørs – og der blev serveret sodavand og snacks undervejs. Af den efterfølgende evaluering var det tydeligt, at de unge var begejstrede for formatet, der gav mulighed for en afslappet dialog. 

”Det var virkelig rart, at det handlede om os. Det var os, der stillede spørgsmålene, og det var os, der fik lov til at 'bestemme' dagsordenen. Derudover var det også bare en fed følelse, man fik efter at have pitchet vores idé'er til en journalist, da vi unge her rent faktisk fik ordet og fik lov til at få indflydelse.”

”Det var virkelig dejligt, at det var så afslappet og mere en samtale end et foredrag.”

”Det var fedt, at det føltes som en snak iblandt venner i stedet for undervisning.”

”Fedt at diskutere og snakke om det og med snacks, man bliver mere involverede i problemstillingerne, ikke noget mindre godt.”
ATU'ere
Feedback survey om science caféerne

Det var ikke en tilfældighed, at der blev afprøvet nye dialogformater ved arrangementet. Projektet bag dagen ”Giv de unge ordet” har nemlig til formål at nytænke forskningskommunikation om mental sundhed i samarbejde med unge og afprøve en række forskellige formidlingsformater til at understøtte dette – bl.a. podcasts, spil, animationer og en udstilling på Science Museerne ved Aarhus Universitet (Læs mere på givdeungeordet.dk).  

Interview til podcast. Foto: Peter Lübben

Podcast om vaccineskepsis og mental sundhed 

Podcast-formatet er et af de formater, som ”Giv de unge ordet” vil afprøve og undersøge til kommunikation om forskning med unge. Derfor var et af formålene med dagen også at udvikle podcasts om dagens emner i samarbejde med en gruppe af otte ATU’ere, der blev fulgt af to forskere fra projektet. Rammen for de unges arbejde var en workshop udelukkende dedikeret til podcast, hvor de blev introduceret til mediet, det tekniske og planlagde deres egne lydproduktioner med hjælp fra Jens Renner, der til dagligt arbejder med produktion af podcasts.  

De unge fordelte sig i to grupper og valgte at producere en podcast om henholdsvis vaccineskepsis og mental sundhed. I løbet af dagen foretog de forskellige lydoptagelser og interviewede eksperter og ATU’ere – og de fik også indspillet en jingle i musiklokalet. Senere på sommeren vil Jens Renner hjælpe med at klippe lydoptagelserne sammen, og sammen med de unge skal han finde frem til det endelige produkt. Podcasten bliver gjort tilgængelig på ATU | Midt’s og Giv de unge ordets hjemmesider. 

"Det var en super fed workshop, jeg har tidligere beskæftiget mig med podcast, men uden sådan rigtige introduktioner fra kyndige undervisere."

"Jeg har altid gerne villet prøve det, og alle mine forventninger blev opfyldt"

"Produktet bliver bedre målrettet til unge, når det er unge der producerer det. Vi ved, hvordan vi selv bedst ville kunne forstå tingene"
ATU'ere
Feedback survey om podcast-forløbet
Workshop om podcast. Foto: Peter Lübben
Illustration: Peter Meldgaard

Giv de unge ordet er støttet af Novo Nordisk Fonden og forløber over en 3-årig periode fra 1. januar 2020 til 31. december 2022. Partnere i projektet er Institut for Folkesundhed (Aarhus Universitet), Akademiet for Talentfulde Unge | Midt, Forskningsenheden for Almen Praksis, ScienceAtHome (Aarhus Universitet), Science Museerne ved Aarhus Universitet, The Animation Workshop/VIA University College og Aarhus Kommune. 

Læs mere på givdeungeordet.dk   

 

Program

”Smid sølvpapirshatten og bliv klogere på fake news” 

Onsdag den 30. juni 2021, ATU Summer Camp, Herning Gymnasium 

9.15-9.30: Velkomst ved ”Giv de unge ordet” 

9.30-10.15: Debat: Hvordan kan vi blive bedre til at navigere i Fake News? 

10.45-12.30: Workshops 

Workshop 1: Machine Learning og Fake News
Vi arbejdede med ca. 120,000 tweets fra danske politiske partier for at se, om vi – og en machine learning algoritme – kunne se forskel på partierne. 

Workshop 2: Science Blindness
Vi hjalp hinanden til at se forbi vores egen intuitive forståelse og forstå risici og videnskabelige fakta for det, de er med al deres usikkerhedVi bidrog til et læringsforløb til Science Museerne. 

Workshop 3: Videnskabsjournalisternes rolle
Vi så på nogle af de udfordringer og dilemmaer, som journalister møder og har mødt – ikke mindst under corona. 

Workshop 4: Podcast, sådan laver du en lækker lydoplevelse
Vi producerede lydklip til to podcasts om vaccineskepsis og mental sundhed og interviewede unge og eksperter.

Workshop 5: SoMe – Sociale medier
Vi så på fordele og faldgruber i brugen af sociale medier som platform nyheder og fake news  

Workshop 6: Vaccineskepsis
Det blev en kamp om selve sandheden, da deltagere i workshoppen skulle ”battle” mellem forskningsformidling og fake news. 

Workshop 7: Når medierne sætter dagsordenen
Vi udviklede nye ideer til, hvordan journalister og medier kan sætte rammerne for fremtidens offentlige debat.  

13.30-15.00: Science Caféer i to runder  

Science Café: NLP og hvordan man bliver computer scientist 
v/Arthur Hjort, Postdoc, Institut for Virksomhedsledelse, Aarhus Universitet
 

Science Café: Konstruktive nyheder 
v/Rikke Mathiassen, journalist og fellow på Constructive Institute
 

Science Café: Manifest: 5 spørgsmål, du bør stille dig selv, når du læser om forskning
v/Anne Ringgaard, Journalist, Videnskab.dk
 

Science Café: Mental sundhed
v/
Carsten Obel, Professor, Institut for Folkesundhed, Aarhus Universitet 

Science Café: Vaccineforskning
v/Dorte Rytter, Lektor, Institut for Folkesundhed
 

Science Café: Vaccineskepsis
v/Kristian Hvidtfeldt, Lektor, Center for Videnskabsstudier, Aarhus Universitet
 

Science Café: Citizen Science – deltagelse i sundheds- eller medicinsk forskning
v/Gitte Kragh, Postcov, Center for Hybrid Intelligens, Aarhus Universitet
 

Science Café: The Animation Workshop 
v/Peter Meldgaard og Hanne Pedersen, 
VIA University College 

15.15: Refleksion i plenum: Viden forpligter, hvad forpligter I jer på? 

Se mere på: https://atumidt.dk/Sommercamp_2021  

 

Fotos: Peter Lübben, Aarhus Universitet
Video: Kristian Dahlmann Oddershede og Mathias Sejerkilde, ATU alumner og medforskere i Giv de unge ordet

Kontaktoplysninger 

Ulrik Bak Kirk 
Projektleder, Giv de unge ordet
ubk@ph.au.dk 

Anne Harrits 
Leder, Akademiet for Talentfulde Unge Midt 
anne@atumidt.dk

Signe Herbers Poulsen
Ansvarlig for forskningssporet
signe.h.poulsen@ph.au.dk