Unges råd til unge

Her på siden finder du et oplæg til at starte samtaler om mental sundhed i en tid med corona-nedlukning. Vi håber, det kan inspirere dig og din klasse til at tale åbent om emnet og sætte fokus på, hvad I selv kan gøre for at opnå bedre trivsel i en periode med online undervisning.

Materialet er målrettet skoleklasser i udskolingen og på ungdomsuddannelser.

Emnerne og rådene er lavet i samarbejde med unge og indgår som en del af forskningsprojektet ”Giv de unge ordet”. Du kan læse mere om baggrunden for materialet her: Gymnasieelever giver råd til andre unge om at klare sig godt gennem corona-krisen

Digital folder

Samtaleoplæg i 3 runder

Fordel klassen i grupper og diskuter spørgsmålene i runde 1 og runde 2 nedenfor. Derefter kan I evt. slutte af med at dele klassens overvejelser i runde 3.

Efter hver runde samler I op i fællesskab. Vi foreslår, at I bliver enige om en række konkrete tiltag, som I vil følge under nedlukningen. Så sikrer I, at alle trives i perioden.

 

Runde 1: Sæt ord på hvordan det er at være i nedlukning

Kan du genkende nogle af de udfordringer og positive ændringer, som andre unge har beskrevet? (se de fem temaer længere nede på siden)

Hvad oplevede du der var godt og skidt under tidligere nedlukninger?

 

Runde 2: Hvordan sikrer vi trivsel under nedlukningen?

Diskuter med dine klassekammerater hvad du/I selv kan gøre for at få en bedre hverdag?

Kan du/I bruge nogle af rådene, som andre unge har beskrevet? (se de fem råd længere nede på siden)

Diskuter hvad I kan gøre i klassen for at hjælpe hinanden med bedre trivsel under nedlukningen? Lav evt. en liste med konkrete tiltag, som I vil følge under nedlukningen for at sikre, at alle trives i perioden.

Runde 3: Del med andre 

Del jeres gode råd med andre unge ved at udfylde denne formular. Udfyld klasses trivselsråd længere nede på siden.

De fem temaer
- udfordringer og ændringer

Social kontakt

  • Det er virkeligt ”hårdt” – følelser af isolation og ensomhed
  • Svært at skulle gå glip af fester og andre aktiviteter
  • Tættere relationer til nogle venner og mindre socialt pres
  • Den virtuelle kontakt med venner er en hjælp, men ikke nok
  • Overraskede over den sociale kontakts betydning

Virtuel undervisning og faglighed

  • Relationen til lærerne er en udfordring – savner muligheden for spørgsmål og feedback
  • Bekymring for eksamen og faglig udvikling
  • Svært at opretholde motivation for læring
  • Selvdisciplin og ansvar for egen læring opleves forskelligt

Struktur i hverdagen

  • Fra en travl hverdag til en hverdag derhjemme med sig selv – overgangen er udfordrende
  • Fritid og skole flyder sammen – frustrerende og kedeligt
  • Nogle har fokus på at skabe god struktur og nyder det
  • Mindre pres og stress – mulighed for at geare ned
  • Nogle oplever øget pres i forhold til lektier og skole

Mental sundhed

  • Påvirkes negativt – ustabil hverdag, mangel på social kontakt og diverse restriktioner. 
  • En række negative følelser – depressive, ensomme, stressede, isolerede og klaustrofobiske. 
  • Nogle af de unge udtrykker bekymringer og usikkerhed i forhold til coronavirus. 
  • Søvn – mere tid til søvn påvirker mental sundhed.
    – For nogle er det blevet dårlige grundet manglende struktur

Fritid

  • Mere tid til at dyrke fritidsinteresser – læse bøger, være kreative, gå ture i naturen og være sammen med familien. 
  • Fokus på kost og motion – herunder mindre alkoholindtag
    – Nogle har svært ved at motivere sig
  • Familie – tættere relationer til forældre og søskende
    – Nogle er udfordredeaf familiemedlemmer i risikogrupper, travle forældre og spændinger
  • Flere unge har haft tid til selvrefleksion og selvudvikling

De fem råd

RÅD 1

Ræk ud til dine venner – og spil et spil 
Vi anbefaler, at du kommunikerer mere aktivt med dine venner, end du plejer, og at du tager initiativ til at starte en aktivitet, hvis du har behov for mere social kontakt. Find på nye ideer til aktiviteter og få andre med. Husk på, at du stadig gerne må ses med nogle.

Du kan for eksempel tage initiativ til at:  

  • Starte en filmklub eller madklub  
  • Gå en tur i skoven sammen med dine venner 
  • Holde en virtuel spilleaften  eller fredagsbar
  • Træne udendørs sammen med andre

RÅD 2

Red din seng og husk at holde fri
Vi anbefaler, at du tydeliggør for dig selv, hvornår du har fri, og hvornår du er i skole. Du kan også prøve at genskabe nogle aktiviteter fra din “normale” hverdag, hvis du mangler struktur i din hverdag. 

Du kan for eksempel:  

  • Start dagen med at rede din seng 
  • Lav en to-do liste for dagen 
  • Spis morgenmad sammen med din familie 
  • Hold fri, når du har fri og husk, at det også er okay at lave ingenting.  

Råd 3

Husk frokostpausen og læg din mobil fra dig
Vi anbefaler, at du tager kontakt til klassekammerater eller lærere, hvis onlineundervisningen er for hård. Der er desuden nogle konkrete ting, som du kan gøre for at få den bedst mulige oplevelse med virtuel undervisning.

  • Find på sociale aktiviteter med din klasse – virtuel kantine, klassens time, osv. 
  • Lav en konkurrence i din klasse om, hvem der kan lave de bedste corona-initiativer 
  • Hav undervisningen ved et bord frem for i sengen  
  • Læg din mobil fra dig i timerne  
  • Få frisk luft i pauserne

Råd 4

Det er okay, at det hele er lidt svært
Vi anbefaler, at du husker dig selv på, at det er okay ikke at være okay. Husk at hverdagssnakken godt må handle om noget andet end corona.

Du kan også for eksempel:

  • Tale åbent med dine venner om, at det er svært 
  • Tage fat i din lærer, hvis du har brug for hjælp  
  • Foreslå at der udpeges en klasserepræsentant, som har fokus på klassens trivsel 
  • Bruge dine venner til at mindes det, som du savner fra før corona, og sammen kan I glæde jer til at få jeres normale hverdag igen 
  • Huske hinanden på, at det nok skal blive godt igen 

Råd 5

Find ud af hvad der gør dig glad – og brug tiden på det
Vi anbefaler, at du forsøger at finde ud af, hvad der gør dig glad og bruger tiden på det. Udnyt, at corona har frigivet noget ekstra tid til fordybelse. Gør det, du normalt ikke har tid til eller find noget, der inspirerer dig. Husk også, at det er okay at lave ingenting.

Du kan for eksempel:

  • Lave dit værelse om 
  • Spille PlayStation 
  • Male 
  • Strikke/hækle  
  • Høre podcasts  
  • Lære at bage med surdej 
  • Læse en bog  
  • Holde spilleaften eller lave drinkkursus over zoom med dine venner 
  • Lave dit eget hjemmefitness

Del klassens trivselsråd

Downloads og inspiration

Kontaktoplysninger

Signe Herbers Poulsen
Phd., cand.mag i Informations og Medievidenskab
Institut for Folkesundhed, Aarhus Universitet
signe.h.poulsen@ph.au.dk

Kristian D. Oddershede
Ung studerende / medforsker i Giv de unge ordet
kristian.possum@gmail.com 

Carsten Lyng Obel
Professor og læge – forsker i mental sundhed hos børn og unge, 
Institut for Folkesundhed, Aarhus Universitet 
co@ph.au.dk