Skip to content
Home » Unge ATU’ere på besøg hos Animationsskolen

Unge ATU’ere på besøg hos Animationsskolen

Omkring 30 unge ATU-studerende deltog mandag den 27. juni 2022 i en ekskursion til The Animation Workshop i Viborg. Som en del af projektet ’Giv de unge ordet’ skulle deltagerne arbejde med animationsfilm og computerspil.  

Som en del af Akademiet for Talentfulde Unges (ATU) årlige sommercamp, gik turen for 30 unge til The Animation Workshop. Her kom deltagerne helt tæt på nogle af de metoder der bruges til at udvikle og producere computerspil og animationsfilm hos The Animation Workshop. Formålet med dagen var samtidigt, at deltagerne skulle arbejde visuelt med refleksioner opstået i forbindelse med det analoge dialogspil ”Giv de unge ordet”, som de havde spillet dagen før. 

Giv de unge ordet-spillet handler om at hjælpe samtaler i gang mellem unge om deres liv – og herigennem understøtte dialog om mental sundhed. Spillet er udviklet i samarbejde med frivilligorganisationen At være ung, samt forsknings- og udviklingsprojektet Giv de unge ordet. Du kan læse meget mere om spillet lige her: Fra unge til unge: Et samtale-spil om mental sundhed.

Efter en kort introduktion til skolen, blev deltagerne præsenteret for en række teknikker og materialer til at udvikle computerspil og animationsfilm. Med udgangspunkt i Giv de unge ordet-spillet, skulle deltagerne selv give sig i kast med at producere enten et computerspil eller en animationsfilm. Produktionen skulle tage udgangspunkt i- og illustrere de temaer og refleksioner, der var opstået i forbindelse med ’Giv de unge ordet’-spillet

”Vi anvendte temaerne fra spillet til at lave en mental rutsjebane der fører dig igennem en vild rejse mod at finde nye venner” (computerspil)

”Det var vildt fedt at prøve at lave animationsfilm. Selve øvelsen med at lave en kort film som skulle have bestemte temaer var en vild sjov oplevelse” (animationsfilm)

”Man fik tænkt over hvordan man kunne inkludere sine refleksioner på en kreativ måde. Det var dog ret svært at få det inkluderet” (computerspil)

”Det var dejligt at have god tid til at være kreativ og prøve noget nyt. Det var også en rigtig god måde at samarbejde på, hvilket gjorde det endnu mere hyggeligt" (animationsfilm)

ATU-studerende
Feedback survey

Animationsfilm 

For at skabe animationsfilm der tog udgangspunkt i refleksioner fra Giv de unge ordet-spillet, blev grupperne hver tildelt tre temakort. Temakort er et delelement i spillet, og indeholder ord/temaer som er aktuelle for nogle af de samtaler der opstår gennem spillet.

Efter hver gruppe havde fået deres temakort trak de i arbejdstøjet, og begyndte at lave storyboards, lydeffekter og materialer til at producere en animationsfilm.  

 

I alt blev der produceret fire korte animationsvideoer:

  • Isen: Filmen baserer sig på tre temakort hhv. barndomsven, en jeg gerne vil være venner med og retfærdighed 
  • Du er ikke alene: Filmen baserer sig på tre temakort hhv. at føle sig hjemme, kreativitet og at komme for sent 
  •  Ny i job: Filmen baserer sig på tre temakort hhv. konflikt, jeg blev utålmodig og jeg kunne ikke følge med 
  • Rumrejsen: Filmen baserer sig på tre temakort hhv. energi, en butik jeg var glad for som barn og noget man ikke troede man kunne 

Computerspil

I et andet lokale sad gruppen der skulle udvikle computerspil. Ved brug af hjemmesiden puzzlescript.net/editor og to kompetente undervisere, blev de unge ATU’ere klædt på til at skabe deres helt eget spil. For at finde frem til de budskaber som deres computerspil skulle afspejle, blev deltagerne sat til at brainstorme over temaer. Baseret på deres brainstorm, samt refleksioner fra Giv de unge ordet-spillet, blev der blandt andet nævnt temaer som familie, selvkontrol og akavede oplevelser. En anden gruppe tog udgangspunkt i temaet tidspres, og udviklede hertil et spil for at sætte fokus på tidspres. Spillet handlede om at udføre en række opgaver i hjemmet før ens forældre kom hjem. Spillet var dog kodet således, at det var umuligt at nå igennem alle opgaverne.

”Man brugte et medie som man ikke normalt bruger til at udtrykke ting som vedrør unge” (computerspil)

”Det var dejligt at have god tid til at være kreativ og prøve noget nyt. Det var også en rigtig god måde at samarbejde på, hvilket gjorde det endnu mere hyggeligt” (animationsfilm)

”Jeg lærte at lave et simpelt computerspil. Jeg lærte at det er lidt mere kompliceret end man tror men at det faktisk ikke er så svært” (computerspil)

”Jeg lærte om spiludvikling og teknikken bag spillene, hvilket er enormt relevant når jeg har brugt 1000+ timer på computerspil” (computerspil)
ATU-studerende
Feedback survey

De film og spil, som de unge udviklede i workshoppen, skal anvendes i forbindelse med kommunikationen om- og udbredelsen af Giv de unge ordet-spillet. 

Kontaktoplysninger 

Anne Harrits  
Leder, Akademiet for Talentfulde unge 
anne@atumidt.dk

Nina Maindal 
Videnskabelig assistent, Giv de unge ordet 
ninamaindal@ph.au.dk

Birgitte Johansen  
VIA, Center for animation, visualisering og digital fortælling 
birj@via.dk