Hjernecellerne blev stimuleret, da unge fra Akademiet for Talentfulde Unge Midt mødtes for at udvikle ideer til en udstilling på Steno Museet på Aarhus Universitet. Udstillingen skal sætte fokus på data, kropsidealer og mental sundhed – og har som ambition at invitere unge ind i udviklingsprocessen.
Onsdag den 10. februar kl. 16-19 inviteres unge fra landets gymnasier og HF til en virtuel workshop om mental sundhed under corona-krisen. Formålet er at udvikle en række råd til andre unge om, hvordan man bedre kan håndtere de store udfordringer, som de unge oplever i forhold til trivsel, uddannelse og mental sundhed.
Corona-pandemien er særlig hård og udfordrende for de unge, der i stigende grad oplever at føle sig pressede på både trivsel, læring og mental sundhed. Det har en række forskere og udviklere bag forskningsprojektet ”Giv de unge ordet” besluttet sig for at gøre noget ved. I samarbejde med Akademiet for Talentfulde Unge | Midt står de bag workshoppen, der blandt andet anvender et computer-spil til at give de unge et dybere indblik i de vanskelige politiske og sundhedsfaglige prioriteringer og beslutninger, som de selv oplever konsekvenserne af.
Samarbejdet med de talentfulde unge giver ikke blot nyttig viden til forskningen, men har også en inspirerende indvirkning på de unge. Anne Harritz, der er leder af ATU Midt, forklarer:
Workshop med fokus på unges trivsel og mentale sundhed
Forskerne sætter rammen for dialogen ved at præsentere tværfaglig forskning inden for mental sundhed og computerspilsmodeller. Der præsenteres resultater fra en spørgeundersøgelse med unge fra den første periode med nedlukning, og disse resultater diskuteres i lyset af de aktuelle restriktioner, og hvordan de unge oplever situationen lige nu. Det er vigtigt her, også at have blik for de positive virkninger, som nogle unge også har oplevet under krisen:
Corona-spil som dialogværktøj
Som en del af projektet bag workshoppen undersøges også, hvordan computerspillet ”Corona-Minister” kan bruges til at understøtte dialogen med og mellem unge. I spillet oplever de unge selv at være ”Corona-minister” og skulle træffe de store beslutninger, som kan få store konsekvenser for befolkningens mentale sundhed, økonomi og borgerrettigheder. Spillet illustrerer, hvordan beslutninger under en pandemi har stor indflydelse på mange samfundsparametre og påvirker vores alle sammens hverdag. For forskerne handler det også om at undersøge nye veje til en bedre dialog med de unge.
Kontaktoplysninger
Anne Harrits
leder af Akademiet for Talentfulde Unge|Midt, anne@atumidt.dk, 28 51 91 53
Carsten Lyng Obel
professor og læge – forsker i mental sundhed hos børn og unge, Institut for Folkesundhed, Aarhus Universitet, co@ph.au.dk, 29 42 84 05
Jacob Sherson
Professor MSO og leder af ScienceAtHome, Institut for Virksomhedskommunikation, Aarhus Universitet, sherson@phys.au.dk, 28 77 57 65
Bag om workshoppen |
Baggrund: “Giv de unge ordet” – forskningsprojektet bag workshoppen . Forskningsprojektet ”Giv de unge ordet” står bag workshoppen. Projektet vil nytænke forskningskommunikation om mental sundhed, data og teknologibrug ved at samarbejde med unge om at udvikle en række digitale og interaktive kommunikationsprodukter. I casen ”CoronaGoHome” undersøger forskere og udviklere, hvordan corona-krisen udfordrer unges liv, og hvordan de håndterer de udfordringer. Resultaterne fra projektet skal bruges til at udvikle råd til unge om corona, mental sundhed og fake news. Partnere: Partnere i projektet er Institut for Folkesundhed (Aarhus Universitet), Forskningsenheden for Almen Praksis, ScienceAtHome (Aarhus Universitet), Science Museerne ved Aarhus Universitet, The Animation Workshop/VIA University College, Akademiet for Talentfulde Unge|Midt og Aarhus Kommune. Mere info: Læs mere på givdeungeordet.dk |