Hjernecellerne blev stimuleret, da unge fra Akademiet for Talentfulde Unge Midt mødtes for at udvikle ideer til en udstilling på Steno Museet på Aarhus Universitet. Udstillingen skal sætte fokus på data, kropsidealer og mental sundhed – og har som ambition at invitere unge ind i udviklingsprocessen.
Hjernecellerne blev stimuleret, da unge fra Akademiet for Talentfulde Unge | Midt mødtes for at udvikle ideer til en udstilling på Steno Museet på Aarhus Universitet. Udstillingen skal sætte fokus på data, kropsidealer og mental sundhed – og har som ambition at invitere unge ind i udviklingsprocessen. Læs med her og få et indblik i hvad, der kom ud af dagen.
Omkring 140 unge fra Akademiet for Talentfulde Unge | Midt (ATU) var samlet – både fysisk og online – til konference den 21. november på Aarhus Universitet og via Zoom. Formålet med dagen var at få de unges input til en ny udstilling på Steno Museet om data, krop og mental sundhed. På grund af corona-krisen deltog ca. 100 af de unge i idéudviklingsprocessen online.
Linda Greve, formidlingschef fra Science Museerne satte rammen for dagens arbejde med et indledende oplæg. Hendes hovedbudskab var, at udstillinger handler om at facilitere en perspektivændring hos de besøgende. Vejen derhen kræver et grundigt forarbejde med idéudvikling og innovation på flere niveau – og hele tiden med målgruppen for øje. Ved konferencen blev de unge inviteret med i den proces.
”Det er mega fedt, at blive inddraget i et virkeligt projekt i stedet for bare at høre om ting og løse opfundne problemstillinger.”
Konkret blev de unge sat til at arbejde med at brainstorme på ideer, kategorisere dem og omsætte dem i en idéskabelon. Idéskabelonen omfattede overvejelser om budskab, blikfang og interaktion, følelser der skal aktiveres, refleksioner og viden samt en sammenfatning af deres idé, som Steno museet kan arbejde videre med.
Databevidsthed, algoritmer og kropsidealer på sociale medier
At emnet var relevant for de unge fremgik tydeligt af de ivrige diskussioner i gruppearbejdet. Et gennemgående tema i mange grupper var et ønske om mere bevidsthed om data. Hvilke typer og former for data der findes, hvilke data vi deler om os selv og hvilke konsekvenser datadeling kan få – både på godt og ondt.
”Data er meget mere end bare informationer - de kan både bruges godt og dårligt.”
Samtidigt var det også tydeligt, at gruppernes diskussioner spændte vidt og bl.a. omfattede temaer om online identiteter, algoritmer, ekkokamre, samtykke, digitale fodspor, overvågning samt kropsidealer på de sociale medier (se faktaboks).
De unge tog ordet
De unges ideer blev efterfølgende diskuteret i grupperne ved en ”poster walk” for dem, der var mødt fysisk frem. Dem der deltog online præsenterede deres budskaber for hinanden via zoom. Dagen blev rundet af med et perspektiverende oplæg af Carsten Obel, professor ved Institut for Folkesundhed ved Aarhus Universitet. Han fortalte, at samarbejdet om udstillingen er en del af projektet ”Giv de unge ordet”. Projektet har til formål at nytænke forskningskommunikation om mental sundhed, data og teknologibrug ved at samarbejde med unge om at udvikle en række digitale og interaktive kommunikationsprodukter. Udstillingen på Steno museet er en af disse produkter. Ambitionen er samtidigt at undersøge dette forskningsmæssigt og udvikle ny viden om forskningskommunikation.
Flere af de unge ATU’ere pegede efterfølgende på, at de synes det var spændende at blive inddraget og bidrage til noget større. Samtidigt oplevede flere, at de var blevet bevidste om, hvor meget arbejde der ligger i at lave en udstilling og hvor vigtigt, det er at arbejde modtagerorienteret. Forskerne vil nu arbejde videre med de unges input og komme med et bud på et hovedbudskab til udstillingen. Herefter går en ny proces i gang med at konkretisere ideerne og planen er, at de unge skal inddrages løbende frem til udstillingen forventes klar omkring maj 2021.
”Hver gang vi skal tænke på fremtiden er det vigtigt at få inddraget de unge, en tanke og et krav jeg vil tage med mig hele livet.”
Projektet og udstillingen er støttet af Novo Nordisk Fonden og partnere er Akademiet for Talentfulde Unge | Midt, Institut for Folkesundhed, Science Museerne og Science At Home ved Aarhus Universitet samt The Animation Workshop/Via University College.
Faktaboks: Temaer fra idéudviklingen |
Nedenstående temaer blev diskuteret blandt de unge og nedskrevet i idéskabeloner: Databevidsthed – konsekvenser ved datadeling Online identitet og ekkokamre Samtykke og accept af cookies og købsbetingelser Digitale fodspor Påvirkning af data og kildekritik Kropsidealer Mental sundhed og sociale medier (FOMO og selvværd) Overvågning og etik Data i et historisk perspektiv Udstillingens virkemidler – følelser, blikfang og interaktion |
”Jeg overvejer mere de indstillinger jeg siger ja til og hvilken data udbyderne muligvis får fra mig, når/hvis jeg giver samtykke til at de må gemme noget af min data”
Kontaktoplysninger
Linda Greve
Formidlingschef
greve@sm.au.dk
Tobias Wang Bjerg
Projektleder
tobias.bjerg@biomed.au.dk